Aerocyklar, eller aerodynamiska cyklar, är byggda med en enda sak i åtanke: höga hastigheter! Dessa cyklar lägger inte särskilt stor vikt vid komfort eller en låg vikt, utan allt handlar om att lura vinden och öka effektiviteten. Aerodynamiska cyklar är lätta att särskilja från andra typer av racercyklar utifrån ramens rör och dess dolda komponenter. Aerocyklar har ofta större rör än andra racercyklar, vilket ger en förbättrad aerodynamik. Detta gör att cykelns totala vikt är högre än andra typer av racercyklar. De djupa fälgarna är ett annat kännetecken som utmärker aerocyklar.
Alla komponenter såsom kablar, bromsar och liknande är dolda från vinden på en aerocykel. Rören är ofta gjutna för att passa hjulens form. Tack vare de större rören är aerodynamiska cyklar dessutom väldigt styva, vilket gör att de lämpar sig väl för tävling och att sprinta på. De har en smal hjulbas, ett kort överrör och en aggressiv geometri. Triathloncyklar är en typ som är ganska lätt att känna igen på grund av sitt utseende.
Endurancecyklar
Endurancecyklar är en slags racercykel som snabbt börjar bli den mest populära typen av cykel i kategorin. Detta tack vare cykelns avslappnade geometri, höga komfort och stabila vägföring. Endurancecyklar kännetecknas av en längre hjulbas, ett längre överrör, en avslappnad geometri och att de ofta har skivbromsar. De har vanligtvis en kompakt drivlina som gör det möjligt att använda större däck, samt vibrationsdämpande egenskaper som jämnar ut vägen ytterligare.
När man tänker på endurancecykling tänker man inte på låga hastigheter. Tillverkare av endurancecyklar tillverkar ofta cykeln från samma material som de allra finaste lättviktiga racercyklarna och aerocyklarna, och de har vanligtvis samma komponentgrupper och hjul. Den ökade komforten är framför allt den egenskap som gör att endurancecyklar står ut från andra typer av racercyklar.
Proffscyklar
Proffscyklarna har ofta en väldigt låg vikt och är framtagna för högsta prestanda. De har varken den aerodynamiska formen på ramen som en aerocykel eller endurancecykelns förlängda överrör. Istället har de en fjäderlätt ram som är gjort för att prestera som bäst i tuffa stigningar i bergen samt för att attackera på vägen ner. Många lätta cyklar väger under 6,8 kg, vilket är under UCI:s gräns, ibland till och med under 5 kg.